På banan igen…

Hej på er!

Hoppas att ni haft en skön sommar och att er höst börjat lika fint som min. Vädret här har varit toppen!

Vet ni vad mullvad är för något? Ja, inte djuret mullvad alltså utan efterätten med samma namn. Mamma har gjort om denna gamla klassiker något och den är min absoluta favorit efterrätt 🙂

BildKatrinplommon fyllda med mandel i botten lagret, de täckts med ett lager konserverade päron som får ett täcke av vaniljfrogmage. När frogmagen stelnat brer man på ett lager vispgrädde och toppar härligheten med riven choklad. Mums!!

Jag fixade förrätten, balsamico filé, och mamma stod för efterätten när hon hade sin födelsedagsbjudning. Jag ordnade tårtan till eftermiddagskaffet. Hade tänkt att baka en budapestrulle, men kroppen sa ifrån.BildPraktiskt med ett toppenkonditori som granne då 😉

Stickat har det faktiskt blivit en del i sommar också. Baskern är färdig, liksom en del ufo:n, har gjort en till pyttipanna och stickar just nu på en poncho. Bilder på alstren kommer när jag fått tummen ur…

Igår började jag pyssla med ett nytt projekt. Givetvis. Jag var nere i min vävlokal och hittade härvor med växtfärgade garner som jag fått från en dam som säkert gjort dem på -70-talet. Ullen hade dock klarat åren bra, så igår sköljde jag upp härvorna (de luktar vedrök nåt så in i…)

BildHär hänger de nu på vädring. Tycker att färgerna är så läckra. Från tiden jag gick vävutbildningen så hade jag några ”småhärvor” med växtfärgat garn som vi gjorde. De fick också följa med – gör ingen glad av att hänga i källaren.

BildBättre då att nysta upp dem och använda dem i koftan/västen istället. Troligt blir det en väst, det är inte så mycket garn, men det är rätt mycket av mig 😉

 

 

 

 

Bild

Om det var klickandet från kameran som gjorde honom nyfiken eller om han fick korn på ullukten får vara osagt, men sällskap fick jag rätt omgående. Det är något särskillt med ull om man frågar lilleman alias yllemumsaren. Kattmynta kan kvitta men ull..

Bilddet är grejer det!

BildBildBildVa?!?! Tar du bort alla gosiga, mumsiga härvor igen?

 

 

 

 

 

 

 

 

Ha det gott och var rädda om er!

 

Om Laila

En garnberoende kattägare
Det här inlägget postades i garn och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till På banan igen…

  1. Tomtan skriver:

    Men matte då 😀
    Härliga färger!!!!! Jättelänge sen jag växtfärgade… Borde göra de oftare!

  2. Cicci H skriver:

    Har inte hört talas om Mullvad förut, men blev såklart nyfiken nu :-. Tack för det!

Lämna gärna en kommentar

