Ingenting…

När man ligger nerbäddad får man tid att tänka. Kanske lite för mycket mellan varven…

I måndags på smärt och stresshantetingen var temat just stress. Inte bara vad det är och vad som utlöser det utan en massa andra bra tankar kring ämnet. Två saker fastnade i mitt minne mer än det andra.

1. Att ställa högre krav på sig själv än man gör på andra.

2. Tänk dig en kvadrat. Överst skriver du ”måste” och ”måste inte” på vänster sidan av kvadraten skriver du överst ”vill” och under det skriver du ”vill inte”. Sedan kan man plocka in olika saker. Diska är för mig ett fall av måste och vill inte,en form av nödvändigt ont. Sedan finns det måste inte men vill saker som handarbete mm. Är man ärlig mot sig själv kommer man också att finna att det finns saker man gör som egentligen ligger under måste inte och vill inte. Så varför gör jag dem då?!? Ibland kan det finnas bra skäl, men alltför ofta blir bara svaret ”jag vet inte”.

Dessa två saker ska jag tänka på och försöka förändra i mitt liv. En annan sak som slog mig nu när jag legat sjuk är ”ingenting”. Fick frågan vad jag gjort under dagen – svar ”ingenting”. Fast nog hade jag gjort något, jag hade broderat så mycket orken tillät. Men jag hade inte gjort något… Den insikten fick mig att bli arg. Arg på mig själv och på hur jag värderar det jag gör. Det är illa nog att andra värderar en efter den arbetsinsats man gör (dvs betalt arbete) det finns ingen anledning till varför jag ska se ner på mig själv också!!!

Nej, fram för stolthet över att kunna skapa och vara kreativ med vad det vara må!  Vi har rätt att göra roliga och ”onyttiga” saker också här i livet!!

Önskar er alla en skön helg där ni är lite extra snälla mot er själva!

Kaffe och kanelbulle kan vara ett sätt 😉

 

Bild

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om Laila

En garnberoende kattägare
Det här inlägget postades i garn. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ingenting…

  1. Charly skriver:

    Hej go vännen! Så sanna ord o tankar! Man har alltid så enormt höga krav på sig själv, många gånger för att alla andra ställer dom… Och att inte ha gjort något en dag, man har vaknat upp till en ny härlig dag full av möjligheter och även om inget blev gjort den dagen så har man ändå fått vara delaktig… Men jag vet, jag är precis likadan. Känner hela tiden en massa måsten över mej. Både på jobbet o hemma. Min man kan låta disken stå i veckor…. Men så har han ju alltid en fru som tillslut tar hand om den… Curlingfru? Krya på dej vännen och varje dag är unik! Kram LC

Lämna gärna en kommentar

