Dam di damm damm

De senaste dagarna har jag haft Anders Ericsson i huvudet. Där har han snurrat runt med ”Det ska va gött å leva annars kan de kvitta, fint å leva, annars kan de kvitta. Spring inte runt o vela då sabbar du det hela. Det ska va gött gött gööööött å leeeeva”. Han har faktiskt varit rätt irriterande, men så idag insåg jag att – Han har ju rätt! Det ska vara gött å leva och inget blir bättre av att man springer runt som en yr höna eller att man letar lyckan i Thailand. Eller vart man nu letar. Så även om jag inte sitter och metar så är det i det lilla lyckan finns.

Allt det här föll på plats när jag lyssnade på Tomas Sjödins vinterprat från, tror jag, 2011. Där han just pratade om att lyckan finns i det vardagliga. Och att det är det vardagliga man saknar när någon man älskar har dött. Det är vardagen som är viktig, hur man än vänder och vrider på livet så är det vardagen som är viktig. Det andra, de där speciella tillfällena, de finns bara där som en guldkant på tillvaron. På vardagen. Tomas Sjödin har vinterpratat vid tre tillfällen, jag har nu lyssnat på det första tillfället och innan nyår lyssnade jag på hans vinterprat från 2014. Jag har kvar att lyssna på ”mellan” tillfället. Vet inte om han också har sommarpratat men jag tänker ta reda på det. Vare sig man tror på Gud eller inte så kan jag varmt rekommendera hans ”prat”. De är fulla av livet, medmänsklighet och en värme som gör mig lugn. Hans röst och sätt att berätta får mig att må bra, att röras till tårar då han inte väjer inte för det mörka i livet, skratta till för mig själv när humorn och vardagens dråpligheter kommer fram. Jag har läst flera av hans böcker och tonen är där densamma och det är gott att kunna gå tillbaka och läsa om vissa saker när man behöver dem.

Två olika röster, två olika uttryckssätt men ändå med samma budskap.

Så tillslut föll mina förhoppningar inför 2015 på plats. Det blir ingen lista på saker jag hoppas uppnå, eller saker jag vill bli bättre på, inga hantverksmässiga mål. Nej, det blir ingen lista över huvudtaget, bara några rader..

”Ta vara på det goda stunderna i livet, sortera bort onödigheter och sånt som får dig att må dåligt. Ta hand om dig själv och dem du älskar för det är det som i sluteänden betyder något”

IMG_20120917_113226Ha det gott och kom ihåg att ett gott skratt förlänger möjligtvis inte livet, men det gör det så mycket trevligare!

Och tack för att just DU tittade in till mig och välkommen åter!

Om Laila

En garnberoende kattägare
Det här inlägget postades i garn. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Dam di damm damm

  1. Tomtan skriver:

    Det är det vi har så svårt för. Att stanna upp och se allt vi verkligen har att vara tacksam för!!! JAg tycker du har ett bra mål med 2015. Håller tummarna!
    Vilken gullig kanin!!!!

    KRAM

  2. Malin Stucki skriver:

    Jag har också lyssnat på honom. Mycket bra. Det är mindfulness Laila! Du gillade ju inte det!

Lämna gärna en kommentar

