Besviken och lite grinig

Ja, så är det.
Har tillbringat dagen med att sticka baklänges på paljettsjalen.
Hade  kommit en bit på hålmönstret, ca 5 cm när det inte gick att blunda längre. Eller låtsas att allt var okej. Eller vad i all sin dagar det nu var jag hade hållit på med…

Det började i fredagskväll, sjalen var färdig så långt att paljettgarnet var slut. Jag behövde sticka ungefär ett och ett halvt varv till för att komma till rätt varv där hålmönstret började. Inga problem tänkte jag. Det garnet jag skulle använda till hålmönstret var i exakt samma färgställning som garnet med paljetter. Bara att köra vidare alltså…

Det började redan när jag skulle hitta början på nystat. Fick ut ett rejält skatbo. Sånt som händer och inget konstigt. Irriterande men inte konstigt.
Men när jag skulle reda ut trasslet gick garnet av. Flera gånger. Minsta lilla motstånd och tråden delade sig. Så blev det ”starkt” igen och jag tänkte att det var nog nåt tillfälligt…

Märkte under stickningens gång att garnet emellanåt var ”konstigt” men ignorerade det. Suck…
Så idag gjorde jag fel och behövde backa ungefär ett halvt varv. Hade inte kommit många maskor förräns garnet ”gled isär”. Att backa de återstående maskorna tog tid. Garnet var superskört och jag fick gott om garnsnuttar på de där 140maskorna.

image

Här är en bild på hålmönstret. Garnöglan som sticker upp fick mig att till slut repa upp hålen. Det syns nästan på bilden hur fibrerna glider isär.
Det tog mig hela eftermiddagen/kvällen att få någon typ av ordning på det hela. När jag var nere på paljettgarnet repade jag upp ett varv extra av det. Det hade sina sidor att repa upp när en paljett dök upp men garnet var i alla fall inte skört så det gick bra. Sedan maskade jag av rubbet.
Har inget garn som passar och jag tänker inte köpa något nytt. Nej, den får ligga till sig tills jag vet hur jag ska kunna göra den klar. Den är för liten att använda som den är.
Så sammanfattningen av den här helgen blir: grinigt!
Nu tänker jag göra något annat ett tag innan jag ger mig på nästa ufo. Funderar på att virka en väska. Ska bara kolla hur mycket garn som finns till det. Eller så tar jag fram ett gult soligt gladgarn att sticka i. Vi får se.

                            Ha det gott!

Postat med WordPress för Android

Om Laila

En garnberoende kattägare
Det här inlägget postades i garn. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Besviken och lite grinig

  1. mallasalster skriver:

    Fy, attans vad trist!!!:((
    Här går det oxå lite troll i mina projekt, tycker jag börjar på en massa och tröttnar, det blir strul och en massa annat strunt…inget kul det heller!:(
    Min virkade väska flöt på som den skulle i början och nu tittar jag knappt åt den, så inspirerad är jag…

  2. Tomtan skriver:

    Va trist!!!!!! Hatar sånt!!!! Speciellt när man tagit kraft ända nerifrån tårna….

Lämna gärna en kommentar

