Sakta men säkert

går det åt rätt håll. Det är fortfarande hopplöst att sova men febern är nästan borta och snuvan har minskat. Skönt.
Runt husknuten har jag ett toppenkonditori som har det mesta – jag samlade ihop mig och gick ner för att köpa bröd och lunch där tidigare idag. På hemvägen tröt orken i trappan så det blev till att vila en stund. Men när jag gick upp hade jag redan maten fixad :).

Satt ute på balkongen och njöt en stund efter att jag hade vilat middag. Då fick jag ett anfall av arbetslust. Mina Chilliplantor behövde komma i något större. Man tager vad man haver

image

Hoppas de kommer att trivas i balkonglådan. Blommar gör de rikligt och några små chillifrukter är redan på gång.
På tal om odling. Jag har definitivt inte gröna fingrar och brukar inte lyckas med att överleva blommor någon längre tid. Det finns dock trevliga undantag:

image

Det här trasslet är Hjärtan på tråd som jag fick för mer än tio årsedan. Det är det enda som överlevt av de tre växterna som var i lådan från början. Men som den trivs! Växer som ogräs och efter att ha stått på balkongen hela förra sommaren så var den full i blommor fram i augusti.
Förra året fick jag en Brudorkidé och den har inte bara överlevt utan där har även kommit två nya stänglar

image

Riktigt kul tycker jag. Får se om den andra orkidéen jag skaffade tänker följa i spåren. Spänningen är oliiiiidlig. Eller nej, kanske inte, men lite spännande är det ☺

När jag sedan satt och njöt av att ha tagit itu med tråkjobbet (gillar inte att hålla på med jord) fick jag sällskap

image

Jag funderar på om jag ska skaffa några blommor till balkongen men det får nog vara. I år blommar Oxlarna ovanligt rikligt så jag njuter av dem istället. Dem behöver jag inte tänka på att vattna och sånt heller…

image

      Hoppas ni får en fortsatt fin vecka!

Om Laila

En garnberoende kattägare
Det här inlägget postades i garn och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Sakta men säkert

  1. mallasalster skriver:

    Skönt att det går åt rätt håll!
    Chiliplantorna kommer trivas förträffligt bra i blomlådan!
    Köp en pelargon och plantera den i en stor kruka, då gör det inget att du glömmer bort att vattna mellan varven, den klarar det mesta!:)

    • Laila skriver:

      Pelargoner och jag funkar inte, jag får ohyra på dem. Begonior ska vara lättskötta men dem får jag mögel i (ser ut som det iallafall). Däremot Azaleor och Cyklamen som ska vara knepiga har jag lyckats med liksom Gerbera. Numera har jag inga sådana blommor eftersom de inte går ihop med den fyrbente trädgårdsmästaren. Att katter inte äter på giftiga växter är en myt. Tyvärr.

  2. Tomtan skriver:

    ÅH har dina chiliplantor nått så långt!!!! Här finns det inte ens en blomma än. Men å andra sidan så är det för mycket snö för att ta sig till stugan, så jag har väl inge bråttom 😀 Roligt att du känner dig lite piggar! Fortsätt och krya!

Lämna gärna en kommentar

