Upprepning

Idag har jag ägnat en stund åt just det, upprepning, av stickat som jag av en eller annan orsak inte varit nöjd med. Ni som läst ett tag här vet att det är något jag gör emellanåt. För min del är det värt tiden att repa upp saker och ting mot att göra dem färdiga och sedan känna mig missnöjd varje gång jag ser dem. Eller ännu sämre, göra klart och sedan stoppa in i ett skåp och aldrig använda. Nej, det är inte roligt att repa upp, en del tar emot mer än andra, och en del garner är inte värda besväret. Om jag vet att garnet tål upprepningen och med stor sannorlikhet inte har tovat ihop sig så kör jag.
Jag har det senaste stickat på ett par vantar med ”tipptopp”

image

Dessa repade jag upp idag. Har gjort om toppen en gång men det var ändå något som inte var bra. Lade vantarna åt sidan några dagar och när jag provade dem idag så gick det upp ett ljus – de är för trånga. Som så många andra vantar jag stickat… Det är lite lustigt för sockar ger mig inte de problemet men vantar. Trots att jag har ganska små händer blir mina vantar oftast för smala, och fast jag vet om problemet så trillar jag allt som oftas dit 😠
Då är det gör om, gör rätt som gäller.

Vissa saker tar som sagt emot mer än andra att repa upp

image

Den här vanten har legat i drygt två år och väntat på att jag skulle repa mod… Den har inte blivit för smal utan väl kort. Vilket är lite lustigt eftersom jag ritat om orginal mönstret då vanten annars blev alldeles för lång. Det visade sig att jag räknat fel när jag stickat och trott att jag var högre upp i diagrammet än jag var. Så det blir till att börja om. Vi kan ju tala tyst om att jag repat upp två tidigare försök av samma vante…

image

Här är dagens skörd – ett par nästan färdiga halvvantar åkte också med.
Sammanfattningsvis, det är inte roligt att repa upp men det känns bättre att kunna göra om och, förhoppningsvis, känna att man är nöjd med slutresultatet. Och inte att förglömma – det är bara du själv som kan avgöra om det du gjort är bra eller inte!

Och kan ni tänka er, jag fick repa upp utan fyrbent assistent 🙂 Han låg och titta slött från sin kartong men kom tydligen fram till att han var för trött för arbete…

           Ha det gott och tack för titten!

Om Laila

En garnberoende kattägare
Det här inlägget postades i garn och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Upprepning

  1. Elisabet skriver:

    Ja, oj vad jag har repat upp! Visst är det bättre att göra om och få något riktigt bra än att ha saker man inte trivs med liggande i en låda.

  2. mallasalster skriver:

    Tur man tar sig i kragen ibland och repar upp sånt som bara ligger och inte känns bra!👍👍👍

  3. Fru Olsson skriver:

    Jag har en älskad ylletröja som jag har stickat om fyra gånger… Första gången repade jag upp bak- och framstycket var sin gång eftersom jag stickade fel. Efter ett tag tvättade jag tröjan för varmt så den krympte. Bestämde mig för att sticka en ny likadan. Andra gången gjorde jag samma förbaskade fel och fick repa upp både fram och bak. Snacka om kvinnokamp… 😀

  4. Beundrar alla som kan sticka, virka osv. Säkert skulle jag också kunna lära mig men har inte tålamodet. Brukar säga att jag är bra på nåt annat i stället – alla är bra på nåt 🙂

  5. Tomtan skriver:

    Jag repar sällan upp. Det blir liggande eller så ger jag bort det till välgörenhet (om det inte ser fördjävligt ut)

  6. herrsjokraftan skriver:

    Beundrar dig. Vet att temat var att börja om… men så duktig du är…. o noggrann.

  7. Garnmumriken skriver:

    jag håller med dig! om en ändå skall hålla på och jobba med en sak i många timmar är det ju kul om en blir nöjd i slutändan också! =) visst som du säger, vissa saker är jobbigare än andra att repa upp, men jag har nog aldrig ångrat mig efteråt!

  8. Ewa skriver:

    Min man påstår att jag stickat många av mina tröjor och koftor två gånger, så här är en till som repat upp och stickat om en del … Önskar dig lycka till med de grå-vita vantarna med blommor på – vilket otroligt fint mönster!

Lämna gärna en kommentar

