Vad brer du på mackan?

Jag har i många år kört med Bregott på mackan. På senare tid har jag tyckt att det har blivit rätt dyrt och inte känns det lika drygt heller.

För en stund sedan tog jag mig i kragen och gjorde mitt eget bordsmargarin. Gjorde det för några år sedan men sedan tog bekvämligheten över. Fast att göra sitt eget bordsmargarin är inte svårt, det tar inte lång tid heller men det kräver lite framförhållning då smöret och oljan ska vara rumstempurerade.

Allt som behövs är; 1 del rumsvarmt smör, 1 del rumsvarm olja med neutral smak (jag kör rapsolja), 1 del kallt vatten och salt efter smak.

Vispa det rumsvarma smöret vitt och luftigt, tillsätt oljan och vispa ihop. När smör och olja har blandat sig fint tillsätter du det kalla vattnet. Vispa ihop och tillsätt till sist saltet. Smaka av så det blir lagom. Fördela i askar. Går utmärkt att frysa.

Tänk på att det kan skvätta en del när du blandar ihop, det blir en väldigt lös ”smet” så det är bra om bunken har en ”stänkskydd”. Det går även att göra i en assistent med visp (och stänk skydd).

Jag köpte smör när det var på nedsatt pris, 20kr/500g, en stor flaska rapsolja är ingen större investering. Har inte räknat på det ordentligt men jag lär få ett betydligt lägre kilopris, dessutom vet jag vad som finns i 🙂
Jag provade en gång med en dyrare kallpressad rapsolja men den gav, i mitt tycke, för mycket smak. Man får prova sig fram. Det är lätt att göra en liten testomgång på 100g smör, 1 dl olja, 1 dl vatten och lite salt om man är osäker på om oljan man har funkar.

Om Laila

En garnberoende kattägare
Det här inlägget postades i garn. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Vad brer du på mackan?

  1. macilane skriver:

    Vi använder färskost som omväxling.

  2. macilane skriver:

    T.o.m. Rasmus, vår kattpojke gillar en slick av färskost, hehe.

  3. Garnmumriken skriver:

    Jag brukar göra eget vegansmör, det gillar jag väldigt mycket! Till det behöver man 1del kokosolja, 1 del rapsolja och 1 del ”i mat”(som är ett veganskt allternativ till matlagningsgrädde). En vispar ihop det väl, tillägger lite salt och ställer in i kylen. Jätte lätt, jätte gott och lite billigare än Bregott. =)

  4. Elisabet skriver:

    Vi har gjort ”margarin” för första gången denna vecka! Hittade många recept på nätet och valde att använda smör + ca 25 % olja, Det blev alldeles för hårt! Textar din blandning nästa gång!

Lämna gärna en kommentar

