Ett år klokare, förhoppningsvis…

Att bli ett år äldre är det många som tycker är jobbigt, men med tanke på alternativet så tycker jag det är den bästa presenten.

När man är liten kan man knappt vänta på att bli stor ”och få göra som man vill”. Livet är ett äventyr som man utforskar och försöker förstå sig på, som vuxen kämpar man fortfarande med att förstå… Däremot har vi ofta glömt vilket äventyr livet är – upptäckarlusten har fått ge vika för allt vi tror vi ”måste”.

image

Jag som sexåring med full fart framåt.

Det är så lätt att glöma livets små vardagsmirakel, att ta saker och ting för givet. Men allt vi vet att vi får är här och nu så varför lever vi då i ”sen” istället för att ta tillvara varje ögonblick i livet. Ingen av oss vet hur många ögonblick vi, eller våra närstående, får.

image

Jag som njuter av en blåsig dag tillsammans med en god vän för 14 år sedan. Teckningen fick jag som födelsedagspresent året efter.

Idag blir jag 42 och känner lite ”hur gick det till” och som så många andra undrar jag ”vart tog åren vägen”?
De här åren som gått har varit fyllda med glädje, sorg, besvikelser, lycka, djupa funderingar, vänskap som kommit och gått och massor mer därtill. Jag har hunnit bo i fem olika landskap för kortare eller längre tid. Lärt känna människor i alla åldrar och känt den rikedom som våra olikheter tillför. Jag har haft förmånen att få prova på flera olika yrken, fått möjlighet att prova på flera olika hantverk – inom både hård- och mjukslöjd.

För varje år som gått har jag blivit lite tryggare i mig själv, känt en ökande lust att lära mig nya saker och en allt växande känsla av att det är här och nu jag vill leva, inte sedan i någon difus plats i framtiden. Det är nu jag ska göra det jag vill – inte på semestern eller när jag blir pensionär för risken finns då att det aldrig blir…

image

Nu ska jag gå ut en sväng och ta vara på att solen tittar fram idag.

Tack för att du tittade in här hos mig, önskar dig en bra dag med massor av möjligheter!

Om Laila

En garnberoende kattägare
Det här inlägget postades i garn och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Ett år klokare, förhoppningsvis…

  1. Tomtan skriver:

    Du har alldeles rätt!!!!! MAn ska inte göra imåra det man kan göra idag!

  2. Malin skriver:

    Du är alltid så smart. Nu har jag också blivit insiktsfull. Känns bra. Grattis i efterskott!

  3. Kloka ord och härliga teckningar!

  4. Garnmumriken skriver:

    Jag har alltid vart bra på att planera för ”sen” och därmed glömt bort nuet lite grann. Som du säger, det är nu en skall leva och göra saker som gör en glad! Det låter lite klyschigt, men absolut sant. Tror det är enkelt för ungdomar att planera framåt, det är ju sådan press på vad en skall bli och vad en skall göra med sitt liv. Just då är det väl egentligen som viktigast att leva nu. Jag tycker att mitt ”nyårs ord” är i samma anda… ”Det löser sig” får i alla fall mig att slappna av och leva nu 😊

Lämna gärna en kommentar

