Varning för färgchock

Jag har pysslat mycket med färg nu när jag varit så förkyld.
För rätt länge sedan köpte jag den här boken

image

Den är full av detaljerade bilder att färglägga, som tex dessa

image

Men boken är rätt stor och ibland kan det vara skönt med både mindre format och mindre pill så denna införskaffades

image

Det är vykort i lite störremodell. Så här långt har jag kommit i den

image

Här tål pappret att man målar med tusch men efter några bilder så återgick jag till mina favorit pennor

image

Faber-Castells Classic colour. Bra täckningsförmåga och lätt att kombinera olika färger för att få fram flera nyanser.

En sak som jag märkt när jag suttit och målat är att det har haft en positiv effekt på mitt färgsinne – det har fått både näring och träning 🙂
Jag har dessutom fått skön avkoppling och har nu lite kort jag kan skicka till nära och kära.

Det finns en hel uppsjö av ”målarböcker för vuxna” allt från väldigt enkla motiv till oerhört detaljrika bilder. Är du sugen på att testa så rekommenderar jag ett besök i en välsorterad bokhandel. Där kan du i lugn och ro titta igenom böckerna, känna på papperskvalitén osv. Om du sedan väljer att köpa på plats eller skicka efter från nätet är en annan sak, men då vet du vad du vill ha iaf.
En annan sak som också är bra att ha tänkt på redan från början är om du vill använda tuschpennor eller, som jag, vanliga färgpennor. Boken ”Den hemliga trädgården” och dess syskon ”Den hemliga skogen” är båda bäst lämpade för färgpennor. Tuschpennor riskerar att ”blöda” igenom pappret. Det står även i förordet att färgpennor rekommenderas. Och en vass blyerspenna – på vissa sidor får man själv rita i detaljer och fylla på mönstren.
Så när du vet villken typ av färger du vill använda och har hittat den bok som passar både dig och valda pennor är det bara att köra igång. Och du, ibland blir det inte som man tänkt eller man råkar måla lite utanför – det gör inget, det måste inte bli perfekt bara för att du är vuxen nu 😉

Hoppas du får en skön helg och tack för att du tittade in. Lämna gärna en kommentar det gör mig så glad 😄

Om Laila

En garnberoende kattägare
Det här inlägget postades i garn och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Varning för färgchock

  1. mallasalster skriver:

    Jättefint, jag kanske får ge mina böcker en ny chans!😊
    Ha en fortsatt fin dag! ❤

  2. Tomtan skriver:

    HAr åxå två böcker. Men har svårt att måla detaljer nu med skena på höger långfinger. Men som tur är det övergående. Annars har jag ”målat” en massa med en app 😀
    Du har fått till riktigt fina alster!!!!!

Lämna gärna en kommentar

