Snart antik?

Nu har jag tydligen blivit gammal 🙂
Var hos optikern för två veckor sedan. Tyckte inte att mina glasögon gjorde sitt jobb. På håll såg jag dubbelt vilket inte kändes särskilt lyckat och på nära håll såg jag bättre utan dem…
Var till en ny optiker och vart mycket nöjd med både service och synundersökningen. Alla över 40år gjorde de en ögonbottenfotografering på – det tyckte jag var bra. Gulafläcken var inget problem med och ingen antydan till grön starr heller. Det kändes ju skönt. Sedan kollade optikern och konstaterade att det fanns ingen antydan till grå starr heller. Efter en grundlig synundersökning kom så ”domen”. Jag behövde progressiva glasögon, eller så kunde jag ha läsglasögon. Med tanke på hur bra jag är att förlägga saker och ting så kändes inte läsglasögon som ett alternativ om vi säger så 😕
Dessutom fick jag terminalglasögon att ha på jobbet. Nu håller jag tummarna för att det ska reducera huvudvärk och migrän storligen. Optikern trodde att det mycket väl kunde vara mina glasögon som ställde till det framförallt när jag satt vid datorn. Får erkänna att jag blev rätt irriterad på mig själv att jag inte tänkte på det förräns dagen innan jag skulle kolla synen. Har haft det här jobbet i två år och problem med ständig huvudvärk och ofta förekommande migrän nästan lika länge. Tänk att det ska vara så svårt att få 1+1 att bli 2…
Så nu håller jag på att vänja mig vid nya glasögonen. Hämtade dem i fredags men då använde jag dem knappt.

Däremot träffade jag H ute på shoppingcentret efteråt. Vi kikade lite i affärer, gick och käkade och hade en trevlig stund ihop. Det var välbehövligt, veckan har varit tuff. Jag har hela tiden legat lite över vad jag egentligen klarar av. Så att jag har värk och inte känner mig på topp nu i helgen är knappast någon överraskning…

Fast det har inte hindrat mig från att sticka och greja 🙂 Andra monkeysockan är mer än halvfärdig nu – den första blev jag mycket nöjd med.
Och idag fick jag lust att svänga ihop något onyttigt till fikat. Det bidde en kladdkaka, var evigheter sedan jag gjorde någon sådan 😋

image

Veckan har dock inte bara varit jobbig. I onsdags var jag till min goda vän E en sväng och på de timmar jag var där så:
satt jag och lyssnade på en knastrande brasa, hade en supergossig katt i knät, fjäskade jag med en överlycklig hund, klappade ett lamm, fikade gott och körde hem med en golvlampa och ett mjukt och underbart vacker lammskinn. E har får och spinner av ullen mm. När sedan fåren av en eller annan anledning går till slakt ser hon till att allt som går tas till vara. Skinnen skickas för beredning i Sverige och blir helt underbara. De kostar mer än ett skinn som man kan köpa i div varuhus. Fast jag tycker det är värt mycket att veta att de har haft de bra under sin levnad. Är du intresserad av att köpa ett så förmedlar jag gärna kontakten.

Ha det gott go vänner och tack för titten!
En extra hälsning till alla er från Finland som hittat hit 😙

Om Laila

En garnberoende kattägare
Det här inlägget postades i garn. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Snart antik?

  1. mallasalster skriver:

    Spännande med nya glasögon!
    Förhoppningsvis hjälper dom mot huvudvärken oxå, det är alltid lätt att vara efterklok, men bättre sent än aldrig!;)
    Vilken härlig onsdag du hade, myyys hela dagen lång!:)

  2. Tomtan skriver:

    Låter bra med nya glasögon. Hoppas du inte behöver vänja dej allt för länge.
    Du verkar ha haft en härlig vecka.
    JAg har bara foten kvar på socka nummer 2, men jag stickar med rätt grovt garn så det tar bra 😀

    • Laila skriver:

      Minsann, tyckte väl att dina trästickor såg ut att vara tjockare än mina 2,5:or 😀 Terminalglasögonen verkar fungera bra. De andra kräver mer jobb, tittar på fel ställe när jag går…

Lämna gärna en kommentar

