Kvällsnöje

Gick upp till mamma ikväll. Njöt av aftonrodnaden

image

Väl uppe hos mamma gav jag henne stryk. Två gånger…

image

Vet inte varifrån det kommit att kalla kinaschack för fajteriet men det har alltid kallats så i familjen. Mamma, mormor och min moster, alla var de inbitna kinaschacksspelare. Det gick nog inte en gång de sågs utan att de slogs iallafall en omgång. En stor del av mina barndomsminnen är präglade av detta spel. Behöver väl knappast säga att jag är lika inbiten som de var 🙂
På ett ställe mamma jobbade som ung lärde hon sig att spela med ”långhopp” vilket gör spelet både roligare och intressantare än den ordinarievarianten.

Jag hoppas ni haft en skön helg. Min har varit riktigt bra på alla plan och ännu bättre känns det av att få vara ledig till veckan. Även om det verkar bli lite si och så med det – i mitt jobb ingår att ha en viss jour. Tyvärr varken schemalagd eller extra betald sådan…

Om Laila

En garnberoende kattägare
Det här inlägget postades i garn. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kvällsnöje

  1. Znogge skriver:

    Som liten spelade jag ofta kinaschack men också rävspel. Minns att man lärde sig vissa strategier för hur man snabbt kunde ta sig kram genom att flytta kulorna på ett visst sätt. Numera blir det mest frågespel här.

    Trevlig onsdag!

Lämna gärna en kommentar

