Inga trådar brister mer

Han seglade sin träbåt
invid bryggans trygga
lugna vatten.
Men de stora båtarnas
glupska svallvågor
grep efter båten.

Att en sliten ulltråd
inte skulle orka hålla
en liten båt
visste pojken inte om.
Men tråden brast
och båten seglade glatt
på de stora vågorna.

Vågorna bar båten
men den stolte
båtbyggaren,
den lille skepparen,
bar de inte!
De bar inte alls
inte ens tills räddningen
kom…

Eller
visste ingen om
att ulltråden brustit
när en liten pojke
försökt rädda sin båt?

Båten seglade fritt
och själen steg
ännu friare
över vågor
vind
och stormar
till det absoluta lugnet
och den stora
tryggheten

vid en annan brygga
i ett annat land
där trådar aldrig brister…

                                           Maj Andersson

Den här dikten läste jag på min pappas begravning för mer än tjugo år sedan. Sedan dess har den legat i mitt glömskas arkiv. När så de två Malin jag känner båda förlorade sina pappor inom loppet av en vecka så seglade den upp till ytan igen.
Så Malin och Mallla, och alla andra som som känner saknaden,  mina tankar är allt som oftast hos er och jag hoppas att ni också kan få känna lite tröst av Majs dikt.
    
      Ta väl hand om er allesammans!

Om Laila

En garnberoende kattägare
Det här inlägget postades i garn. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Inga trådar brister mer

  1. mallasalster skriver:

    Tack fina du!❤❤❤

Lämna gärna en kommentar

