Glad

Har idag varit och träffat den sjukgymnast jag blev remitterad till då jag behöver hjälp med stresshantering. Hon var mycket trevlig och vi hade ett bra samtal. Nästa vecka ska jag tillbaka och då ska vi ”göra en karta” över vad jag behöver och vilka rörelser som kan hjälpa. Vi ska jobba med BK, Basal Kroppskännedom, som jag provat tidigare och tyckte var till väldigt god hjälp när fibron bråkade. 

Så nu känns det som att jag har styrt in på rätt väg. Nästa besök hos läkaren ska jag se om jag kan få remiss till någon form av samtalshjälp också. Tyckte inte att jag behövde det innan men insåg härom dagen att det gör jag visst. Utmattning väcker många tankar och funderingar som det är lämpligt att få hjälp med att reda ut…

Nu ligger jag på soffan och huvudet värker, det har blivit för många intryck idag. Hoppas att en stunds vila hjälper – vill så gärna sticka en provlapp för att se om garnet jag köpte igår fungerar till ändamålet. Det är ju inte ”rätt” garn…

Må gott och var rädda om er!

Om Laila

En garnberoende kattägare
Det här inlägget postades i garn. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Glad

  1. mallasalster skriver:

    Vad härligt det låter, vila nu, så får du smälta alla intryck!
    Vad glad jag blir för din skull! ❤❤❤
    Kram

  2. anjson skriver:

    Det är skönt när man får träffa människor inom vården som man känner att man får kontakt med!

    • Laila skriver:

      Visst är det, det betyder otroligt mycket. Just sjukgymnaster har jag träffat många genom åren och de har alltid varit trevliga och gett bra bemötande.

  3. Jassan skriver:

    Vad kul att du fått träffa någon bra. 😀
    Jag ska oxå träffa en sjukgymnast snart…just nu träffar jag en arbetsterapeut….jag frågade henne hur dom ska se vad jag klarar o inte klarar då ingen av dom är på ”jobbet” som jag är på just nu.
    Dom ska öka timmarna men jag klarar ju inte ens av de timmar jag har nu…men då ingen ser det så är det ju ingen som heller vet vad jag klarar o inte klarar. Och så ska dom öka…bara sådär.
    Vad ska man göra? Och hur visar man vad man inte klarar?
    Men se det visste inte hon heller.
    Känns som om man hamnat i moment 22.

    • Laila skriver:

      Har du någon kontakt med fk eller af? Om så, kräv att de gör en arbetsförmågeutredning för att klargöra både vad du klarar, dina begränsningar och om/vad som skulle kunna hjälpa dig i att klara av ditt arbete.

  4. Jassan skriver:

    Det är AF som säger att FK kräver att man provar fler timmar.
    Bara konstigt att dom kan kräva fler timmar då man inte klarar de timmar man redan provar?
    Jag förstår inte logiken i det?
    Alltså om jag inte klarar av 4 timmar hur ska jag då klara av 6 timmar?
    Men ingen av dom är ju där o kan ju då varken se vad jag gör eller höra vad jag har att säga…så hur ska dom då besluta nåt?
    Det ska stå på papper att jag jobbat 6 timmar oxå….men inget om hur jag klarat av det eller rättare sagt inte klarat av det.
    Jag har pratat med min arbetsterapeut på AF men hon säger bara att FK kräver det.
    Så jag har ju inget annat val än att sjukskriva mig varje dag o sen ligga hemma o gråta resten av dagen…o resten av mitt liv då ingen vill lyssna.

    Hade jag klarat av 4 timmar så hade jag förstått men jag gör ju inte det…så då fattar jag inte hur jag ska klara av 6 timmar?
    Men HUR visar man det för dom??
    Det var det jag frågade arbetsterapeuten på vårdcentralen men hon visste inte.

    En annan dum sak är att jag klarar av 3 timmar men det finns inte i FK värld.
    Nä bara 2 timmar eller 4 timmar eller 6 timmar eller 8 timmar.
    Inget där emellan.
    Då jag klarar 3 timmar så är 2 timmar uteslutet o därmed kräver dom 4 timmar…..men helst vill dom jag ska upp i 6 timmar.
    Helt sjukt tycker jag.

    Men jag ska väl vara glad att jag får gå en utredning över huvudtaget.
    Kan ju bara hoppas på det bästa o att jag får nåt alls.

    • Laila skriver:

      Har du kollat med fk om/varför de kräver fler timmar när nuvarande tid redan är för mycket? Har du en läkare som du har bra kontakt med och som kan stötta dig och skriva under på att du inte klarar att gå upp i tid? Har du den kontakten så försök få till ett rehabsamtal. Där du har stöd av din läkare (och ev facket) och där din arbetsgivare, försäkringskassan och arbetsförmedlingen är med. Det är inte lätt att vara sjuk för man ska hitta kraft att orka slåss för sina rättigheter… Tyvärr får man bara ersättning från fk i 25% steg som du säger men man kan lägga den tiden på olika sätt. Själv jobbar jag (normalt sett) 20 timmar/vecka men har i samråd med min arbetsgivare valt att jobba fem timmar/dag och vara ledig på onsdagar. Det fungerade bättre för mig än att jobba fem dagar i rad. Jag behövde vilan i mitten.
      Som sagt, har du stöd av en bra läkare och av din arbetsgivare så försök få till ett samtal!
      Vill du får du gärna maila mig på: weaver74snabelagmailpunktcom så försöker jag stötta o peppa!

Lämna gärna en kommentar

