Vått

Ute har snart all snö töat bort och allt är blött och kladdigt…

Inne är det också vått men tack o lov inte regnvått. Nej, inne är det tre härvor gar som ännu är våta efter att jag färgade dem

Återstår att se hur det blir när de torkat. Översta härvan är en merino härva i lacevikt (800m/100g). Den blågulgröna härvan är merino/silke blandning i sockgarnskvalité (400m/100g) samma tjocklek på garnet är den blåvita härvan men den är en merino/kashmir blandning. Garnerna har jag färgat med Jaeba kallfärger. Sock garnerna är i blandningar jag inte jobbat med innan men de verkar lovande.

Nu ska man då bara ha tålamod att vänta på att härvorna blir torra så man kan se, och känna, hur det blev. Och vad det ska bli av dem…

Nu går vi med stormsteg mot helgen och jag önskar dig en riktigt trevlig helg!

Om Laila

En garnberoende kattägare
Det här inlägget postades i garn. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Vått

  1. villacalifornia skriver:

    Lycka till!
    Länge sedan jag färgade garn.

  2. gunnardeckare skriver:

    Måste vara kul att kunna färga sitt garn själv. Blir det oftast som du har tänkt dig eller får du pröva dig fram?

    • Laila skriver:

      Nja, när man inte blandar färger alltför mycket blir resultatet oftas som man tänkt. Sedan finns det gånger när färgerna blandar sig mer eller på ett sätt man inte tänkt sig. Lustigt nog brukar de oväntade färgeffekterna bli favoritgarner när de fått ligga till sig ett tag i garnlagret.

  3. lma7 skriver:

    Det blå-gula garnet ser intressant ut, håller färgerna i tvätten?
    Trevlig helg!
    Kram

  4. mallasalster skriver:

    Spännande, trevlig helg till dig från mig! ✨

  5. Oj, det dröjer väl ett tag innan det där torkar? 😀

  6. Garnmumriken skriver:

    Det ser ut att bli riktigt fint! 😀 Trevlig helg! =)

  7. Kristallina skriver:

    Så kul att du färgar själv. Lite avis är jag. Stickade, virkade, broderade och sydde lapptäcken innan jag blev sjuk. Hoppas vi får se resultatet senare. Ha en fortsatt trevlig helg.

    • Laila skriver:

      Du slutade när du blev sjuk och jag började… När jag insåg att värken inte blir värre av att göra det jag vill så började jag sticka små saker för att inte trigga värken. Nu gör jag vad jag känner för, får jag mer värk så får jag men då har jag iaf gjort något jag gillade!

      • Kristallina skriver:

        Min nerv som plågar mig sitter i halsryggen. Kan inte titta ner eller upp en längre stund. Jag får vansinniga smärtor när jag stickar t.ex.
        Hade utställningar med mina lapptäcken, började sticka när jag var 6 år gammal. Det blev en stor sorg att inte kunna handarbeta. Men… that´s life…. det enda man kan göra är att acceptera.

  8. Tomtan skriver:

    Härliga färger!

Lämna gärna en kommentar

